Proces

Naukowcy ostrzegają, że Ziemi zagraża ogromne niebezpieczeństwo. W zasadzie nie ma już na niej miejsc nietkniętych przez człowieka.
Nasza biosfera jest chora. Mamy planetę, która zachowuje się jak zainfekowany organizm. Każdy element biosfery ulega destrukcji i to coraz szybciej.
Nie możemy bez końca zanieczyszczać atmosfery, wycinać lasów, zatruwać oceanów, wyjaławiać gleby. Te zasoby są ograniczone.[1]



Czy można powstrzymać nierozważną działalność ludzi i tym samym ocalić Ziemię?

Rządy wszystkich Państw podjęły wspólne działania w celu ratowania naszej planety. Powołane zostały grupy ekspertów, którzy mają za zadanie przygotować stosowne raporty dotyczące obecnego stanu środowiska, zagrożeń związanych z działalnością człowieka oraz wytyczyć kierunki działań w celu ocalenia Matki-Ziemi.
Raporty poszczególnych zespołów eksperckich zostaną zamieszczone na wspólnej stronie internetowej.

Wasza praca będzie obejmowała dwa etapy:

Ø Etap I – od 18.11.2013 r. do 12.12.2013 r.

Na tym etapie będziecie pracować w 6 grupach.

Każda z grup powinna liczyć po 3 osoby.

Członkowie danej grupy muszą opracować swój raport, który będzie elementem wspólnej strony internetowej.

 

Ø Etap II – od 13.12.2013 r. do 31.12.2013 r.

Przystępujecie do tworzenia strony internetowej i jej zamieszczenia na serwerze Waszej szkoły.

Powołany zostaje nowy zespół – ekspertów technicznych, pracujących nad tym zadaniem.

Zespół ekspertów technicznych będzie składał się z przedstawicieli wcześniejszych zespołów eksperckich, którzy zostaną oddelegowani do wykonania tego zadania.

Pozostali członkowie zespołu pełnią na tym etapie funkcję wspierającą i śledzą postępy prac nad tworzeniem strony. W razie potrzeby, służą radą ekspertom technicznym.

Drogi uczniu, nie trać czasu i przyłącz się do którejś z grup ekspertów!
Pamiętaj – Ziemia jest w niebezpieczeństwie, a społeczeństwa wszystkich krajów czekają na wasze raporty.

Zacznij od ustalenia, w której grupie eksperckiej odnalazłbyś się najlepiej?
Przedyskutuj to ze swoimi kolegami.

Ekolodzy – przygotują dane na temat obecnego stanu środowiska, przedstawią zachodzące w nim zmiany i wyjaśnią ich związek z działalnością człowieka.
Pomogą im w tym następujące pytania:

·        Czym jest „ślad ekologiczny”?

·        Jak i dlaczego zmienia się klimat?

·        W jaki sposób konsumpcyjny model życia i eksploatacja zasobów naturalnych przyczyniają się do zmian klimatu?

·         Na czym polega globalne ocieplenie i jakie są jego skutki?

·        Jakie inicjatywy na rzecz klimatu są podejmowane przez rządy państw i organizacje pozarządowe?

·        Na czym polega adaptacja do zmian klimatu?

·        Jakie są fakty i mity na temat zmian klimatu?


Eko-historycy, określą, co zapoczątkowało obecne problemy związane z zagrożeniem życia na Ziemi?
W tym celu poszukają odpowiedzi na następujące pytania:

·        Jak zmieniło się wykorzystanie energii wczoraj i dziś?

·        Skąd pochodzi energia, którą wykorzystujemy w codziennym życiu?

·        Kiedy nastąpił zdecydowany wzrost zapotrzebowania na energię i z jakimi wydarzeniami był związany?

·        Jakie były skutki znacznego wzrostu zapotrzebowania na energię?

·        Czy w regionie, w którym mieszkacie można odnaleźć ślady i skutki wielkiej rewolucji przemysłowej?

·        Jak zmieniało się zużycie paliw kopalnych na przełomie wieków?


Eko-wizjonerzy
– przygotują prognozę, jak będzie wyglądał świat, jeśli nadal będziemy postępowali w taki sam sposób, czyli nadal nie będziemy liczyć się ze środowiskiem.
Pytania, na które odpowiedzą Ekowizjonerzy to:

·        Jakie są przewidywane skutki globalnego ocieplenia?

·        Jakie powiązania przyczynowo-skutkowe występują między zmianami klimatu a różnorodnością biologiczną?

·        W jaki sposób zmiany klimatu mogą wpłynąć na występowanie niektórych chorób, np. tropikalnych?

·        Czy zmiany klimatu mogą doprowadzić do konfliktów politycznych? Czego mogłyby one dotyczyć?


Ekonomiści – spojrzą na kwestie związane ze środowiskiem przez pryzmat ekonomii. Poszukają informacji na następujące tematy: 

·        efektywność energetyczna

·        audyt energetyczny

·        możliwości zaoszczędzenia energii i zasobów za pomocą różnych działań

·        zużycie energii w gospodarstwach domowych

·        oszczędzanie energii w gospodarstwach domowych w kontekście korzyści ekonomicznych

·        różne źródła energii i ich wykorzystanie na każdym etapie życia produktu

·        zużycie energii, a produkt złej jakości oraz produkcja opakowań

·        globalna produkcja mięsa wołowego a zmiana klimatu ziemskiego

·        ekociekawostki, czyli liczby mówią…, np. informacja dotyczące emisji CO2 w ciągu 1 godz. dalekiego lotu samolotem, w przeliczeniu na jednego pasażera.


Eko-dziennikarze – utworzą grupę tematyczną w serwisie społecznościowym Facebook, gdzie będą zachęcać innych do wypowiedzi na temat problemu efektywności energetycznej i zmian klimatu.
Powinny się tam znaleźć pytania otwarte, zachęcające do wypowiedzi na dany temat, np.

·        Czym są zmiany klimatu?

·        Co sądzicie o problemach efektywności energetycznej?

·        Czy zmiany klimatu faktycznie obecnie mają miejsce? Dlaczego tak uważasz?

·        Co możemy zrobić, aby oszczędzać energię?

·        Jak przekonać ludzi do zmiany swoich zachowań na proekologiczne?


Eko-doradcy – zaproponują pomysły, co każdy z nas może zmienić w swoim życiu, aby aktywnie wspierać walkę ze zmianami klimatu.

·        Zaczną od przygotowania zestawienia rodzajów energii zużywanej w domu. Podadzą ich źródła.

·        Następnie do poszczególnych rodzajów energii przypiszą czynności, które wykonują wykorzystując dany rodzaj energii. Zastanowią się, jak można zmniejszyć zużycie poszczególnych rodzajów energii?

·         W jaki sposób możesz przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2?


Pracuj dalej!

Jesteś już jednym z członków wybranego zespołu ekspertów.


Przystępujecie do pracy zespołowej.
Przeglądacie zaproponowane źródła. Wybieracie treści najbardziej pasujące do Waszego zadania. Opracowujecie opisy, schematy, analizy.
Spotykajcie się w ramach swoich grup w celu wymiany poglądów i uzgodnienia wspólnego stanowiska. Pamiętajcie o wzbogaceniu tekstu odpowiednimi zdjęciami i schematami.
Koniecznie zapoznajcie się z kryteriami oceny, aby wiedzieć, na co powinniście zwrócić szczególną uwagę.
Gotowe raporty zostaną opublikowane przez zespół ekspertów technicznych, na wspólnej stronie internetowej, która zostanie zamieszczona na serwerze Waszej szkoły.
W razie jakichkolwiek problemów proście o pomoc swoich nauczycieli przedmiotów przyrodniczych oraz technologii informacyjnej lub informatyki.

Mam nadzieję, że każdy kto zapozna się z opracowanymi przez Was raportami, nie będzie miał żadnych wątpliwości, jak brzmi odpowiedź na pytanie - „Czy życie na Ziemi jest zagrożone?”







[1] „Zrozumieć przyrodę na nowo”, autorzy: Piotr Skubała i Iwona Kukowka, wyd. Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Bystra 2010