Nasza biosfera jest chora. Mamy planetę, która zachowuje się jak zainfekowany organizm. Każdy element biosfery ulega destrukcji i to coraz szybciej.
Nie możemy bez końca zanieczyszczać atmosfery, wycinać lasów, zatruwać oceanów, wyjaławiać gleby. Te zasoby są ograniczone.[1]
Czy można powstrzymać
nierozważną działalność ludzi i tym samym ocalić Ziemię?
Rządy wszystkich Państw podjęły wspólne działania w celu ratowania
naszej planety. Powołane zostały grupy ekspertów, którzy mają za zadanie
przygotować stosowne raporty dotyczące obecnego stanu środowiska, zagrożeń
związanych z działalnością człowieka oraz wytyczyć kierunki działań w celu
ocalenia Matki-Ziemi.
Raporty poszczególnych zespołów eksperckich zostaną zamieszczone na wspólnej stronie internetowej.
Raporty poszczególnych zespołów eksperckich zostaną zamieszczone na wspólnej stronie internetowej.
Wasza praca będzie obejmowała dwa etapy:
Ø Etap I – od 18.11.2013 r. do 12.12.2013 r.
Na tym etapie będziecie pracować w 6
grupach.
Każda z grup powinna liczyć po 3
osoby.
Członkowie danej grupy muszą
opracować swój raport, który będzie elementem wspólnej strony internetowej.
Ø Etap II – od 13.12.2013 r. do 31.12.2013 r.
Przystępujecie do tworzenia strony
internetowej i jej zamieszczenia na serwerze Waszej szkoły.
Powołany zostaje nowy zespół – ekspertów
technicznych, pracujących nad tym zadaniem.
Zespół ekspertów technicznych będzie składał
się z przedstawicieli wcześniejszych zespołów eksperckich, którzy zostaną
oddelegowani do wykonania tego zadania.
Pozostali członkowie zespołu pełnią
na tym etapie funkcję wspierającą i śledzą postępy prac nad tworzeniem strony. W
razie potrzeby, służą radą ekspertom technicznym.
Drogi uczniu, nie trać czasu i przyłącz się do którejś z grup
ekspertów!
Pamiętaj – Ziemia jest w niebezpieczeństwie, a społeczeństwa wszystkich krajów czekają na wasze raporty.
Pamiętaj – Ziemia jest w niebezpieczeństwie, a społeczeństwa wszystkich krajów czekają na wasze raporty.
Zacznij od ustalenia, w której grupie eksperckiej odnalazłbyś
się najlepiej?
Przedyskutuj to ze swoimi kolegami.
Przedyskutuj to ze swoimi kolegami.
Ekolodzy –
przygotują dane na temat obecnego stanu środowiska, przedstawią zachodzące w
nim zmiany i wyjaśnią ich związek z działalnością człowieka.
Pomogą im w tym następujące pytania:
Pomogą im w tym następujące pytania:
·
Czym
jest „ślad ekologiczny”?
·
Jak
i dlaczego zmienia się klimat?
·
W
jaki sposób konsumpcyjny model życia i eksploatacja zasobów naturalnych przyczyniają
się do zmian klimatu?
·
Na czym polega globalne ocieplenie i jakie są
jego skutki?
·
Jakie
inicjatywy na rzecz klimatu są podejmowane przez rządy państw i organizacje
pozarządowe?
·
Na
czym polega adaptacja do zmian klimatu?
·
Jakie
są fakty i mity na temat zmian klimatu?
Eko-historycy, określą, co zapoczątkowało obecne problemy związane z zagrożeniem życia na Ziemi?
W tym celu poszukają odpowiedzi na następujące pytania:
·
Skąd
pochodzi energia, którą wykorzystujemy w codziennym życiu?
·
Kiedy
nastąpił zdecydowany wzrost zapotrzebowania na energię i z jakimi wydarzeniami
był związany?
·
Jakie
były skutki znacznego wzrostu zapotrzebowania na energię?
·
Czy
w regionie, w którym mieszkacie można odnaleźć ślady i skutki wielkiej
rewolucji przemysłowej?
·
Jak
zmieniało się zużycie paliw kopalnych na przełomie wieków?
Eko-wizjonerzy – przygotują prognozę, jak będzie wyglądał świat, jeśli nadal będziemy postępowali w taki sam sposób, czyli nadal nie będziemy liczyć się ze środowiskiem.
Pytania, na które odpowiedzą Ekowizjonerzy to:
·
Jakie
są przewidywane skutki globalnego ocieplenia?
·
Jakie
powiązania przyczynowo-skutkowe występują między zmianami klimatu a
różnorodnością biologiczną?
·
W
jaki sposób zmiany klimatu mogą wpłynąć na występowanie niektórych chorób, np.
tropikalnych?
·
Czy
zmiany klimatu mogą doprowadzić do konfliktów politycznych? Czego mogłyby one
dotyczyć?
Ekonomiści – spojrzą na kwestie związane ze środowiskiem przez pryzmat ekonomii. Poszukają informacji na następujące tematy:
·
audyt
energetyczny
·
możliwości
zaoszczędzenia energii i zasobów za pomocą różnych działań
·
zużycie
energii w gospodarstwach domowych
·
oszczędzanie
energii w gospodarstwach domowych w kontekście korzyści ekonomicznych
·
różne
źródła energii i ich wykorzystanie na każdym etapie życia produktu
·
zużycie
energii, a produkt złej jakości oraz produkcja opakowań
·
globalna
produkcja mięsa wołowego a zmiana klimatu ziemskiego
·
ekociekawostki,
czyli liczby mówią…, np. informacja dotyczące emisji CO2 w ciągu 1
godz. dalekiego lotu samolotem, w przeliczeniu na jednego pasażera.
Eko-dziennikarze – utworzą grupę tematyczną w serwisie społecznościowym Facebook, gdzie będą zachęcać innych do wypowiedzi na temat problemu efektywności energetycznej i zmian klimatu.
Powinny się tam znaleźć pytania otwarte, zachęcające do wypowiedzi na dany temat, np.
·
Co
sądzicie o problemach efektywności energetycznej?
·
Czy
zmiany klimatu faktycznie obecnie mają miejsce? Dlaczego tak uważasz?
·
Co
możemy zrobić, aby oszczędzać energię?
·
Jak
przekonać ludzi do zmiany swoich zachowań na proekologiczne?
Eko-doradcy – zaproponują pomysły, co każdy z
nas może zmienić w swoim życiu, aby aktywnie wspierać walkę ze zmianami
klimatu.
·
Zaczną
od przygotowania zestawienia rodzajów energii zużywanej w domu. Podadzą ich
źródła.
·
Następnie
do poszczególnych rodzajów energii przypiszą czynności, które wykonują
wykorzystując dany rodzaj energii. Zastanowią się, jak można zmniejszyć zużycie
poszczególnych rodzajów energii?
·
W
jaki sposób możesz przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2?
Pracuj dalej!
Jesteś już jednym z członków wybranego zespołu ekspertów.
Przystępujecie do pracy zespołowej.
Przeglądacie zaproponowane źródła. Wybieracie treści najbardziej pasujące do Waszego zadania. Opracowujecie opisy, schematy, analizy.
Spotykajcie się w ramach swoich grup w celu wymiany poglądów i uzgodnienia wspólnego stanowiska. Pamiętajcie o wzbogaceniu tekstu odpowiednimi zdjęciami i schematami.
Koniecznie zapoznajcie się z kryteriami oceny, aby wiedzieć, na co powinniście zwrócić szczególną uwagę.
Gotowe raporty zostaną opublikowane przez zespół ekspertów technicznych, na wspólnej stronie internetowej, która zostanie zamieszczona na serwerze Waszej szkoły.
W razie jakichkolwiek problemów proście o pomoc swoich nauczycieli przedmiotów przyrodniczych oraz technologii informacyjnej lub informatyki.
Mam nadzieję, że każdy kto zapozna się z opracowanymi przez Was raportami, nie będzie miał żadnych wątpliwości, jak brzmi odpowiedź na pytanie - „Czy życie na Ziemi jest zagrożone?”
[1]
„Zrozumieć przyrodę na nowo”, autorzy: Piotr Skubała i Iwona Kukowka, wyd.
Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Bystra 2010